ORLI AB
CHALLENGE YOUR PRESENT   CHANGE YOUR FUTURE


Lars-Olof blev upprörd före maten en kylig dag. Utanför fönstret sjunker den blyga marssolen i kvällningens filmjölk. Ännu en arbetsdag till ända. Men idag känns det lite extra tungt. Det är solen man saknar och dofter, som fet trädgårdsjord i varma händer eller nässlor och så fågelsång förstås.

Lars, böjd ovanför oändliga lakan av Dagens Industri, väntar på sin portion av  uppvärmd falukorvsgryta.

 -Se här!  Nu skriver de igen! ”Så många som 67 procent av landets företag inom bygg- och anläggning anger arbetskraftsbrist som största hindret för ökat bostadsbyggande” Hur många projekt har man dragit igång samtidigt? 

Och hur många byggare kan det finnas i landet? Jag menar yrkesfolk, inte sådana som har lyckats slå in en spik rakt  en gång och kallar sig för byggare!

 - Du får hicka om du hetsar upp dig så där före maten. Tycker du det suger, så börja själv importera yrkesfolk.

- Bra du säger det, för den idén har slagit mig för länge sedan. ..
- Starta inte ett bemanningsföretag innan middag, ok?
- Och varför inte?  Med mitt sinne för logistik och dina kontakter och drivkraft? Vi skulle kunna göra det minst lika bra som alla andra…
-Det ä

enda du kan göra före maten är att tvätta händerna.
- …förresten nej, inte lika bra, vi skulle kunna göra det … bättre. 






Hennes förebilder

-Mina förebilder? Kvinnor förstås! Grannens fru, för att hennes rabarber är större än vår!

-Finns det någon, som har gjort speciellt stort intryck…?

  - Engelska drottningen Elisabeth I Tudor på 1500 talet. Hon var en riktig entreprenör. Ledde sitt land som om det vore ett företag. Och offrade allt sitt privata liv för det. Hennes 44 år av regering kallas idag för Golden Age.

-Ekonomiassistenten på mitt förra jobb.  Hon förvaltar enorma mängder arbete. Jag menar tusentals registreringar varje dag och aldrig gör fel och har koll på allt. Det är excellens!

En del kvinnor, alltså. Finns det män i programmet?

Jo, en. Men han är död nu. Steve Jobs ger mig gåshud. Entreprenör och miljardär och fantastisk företagsledare, men mer än något annat, har jag alltid respekterat Jobs klarhet. En känsla av klarhet över sin vision, så kraftfull, att inget hinder kunde komma i vägen för den. Klarhet över vision om vad en produkt kan och bör vara. 

Jag kan bara föreställa mig den ständiga strömmen av hinder han mötte, när Apple började, materialbrist, kompatibilitet med tidigare program, redan existerande patenter och funktioner från konkurrenter.

 Det måste ha varit så förföriskt att avvika och kompromissa för att få det gjort. Raka av fyra cent från montering och inte bygga på rätt sätt och, som andra företag, ta genvägar för att komma ut på marknaden.

Det lätt att tappa grepp om en djärv vision när resan börjar.

Skillnaden mellan Steve Jobs och "visionärer" på andra stora företag, var hans förmåga att hålla sin inre kurs, att inte slå till höger och vänster så fort hinder kommer, för att till slut landa någon helt annanstans än tänkt från början. Han hade stenkoll på våra ” demoner” – självtvivel, rädsla för att misslyckas och impulsen att möta andras kortsiktiga förväntningar. Han hade ett maniskt grepp om sin vision och var ovillig att låta andra människor - även hans kunder - flytta honom ur sin kurs. Och han gav oss, vad vi ville. Han förblev trogen sin vision och gav oss vad vi behövde! Det är magiskt.






När Jens sa "mañana"

-Jag minns att jag tyckte om din namn idé med Next Day, tills Jens den kvällen kom med sitt ”ja,  de smartare av kunderna kommer att kalla er Mañana! ( spanska för "imorgon”). 

Sedan var du inne på Poligon, för att det skulle ha POL och syfta på militärt disciplin och engagemang.

-du tyckte ju om Man at Work-  och du sa att det enkelt förklarar saken, dessutom gillade du ju gruppen,  men då tyckte jag att det var för långt



- Hur och när kom du på Orli?

-Jag ville inte ha något med bemanning i namnet. Jag ville ha ett namn som står för sig själv.

Orli är polskt för ”Örnens”  - symbol för styrka, stolthet och uthållighet.
  






Hur vår logo blev till  


Vi ville inte jobba med ett tema om sammanflätade humanoider eller utsträckt hand. Vår signatur skulle ge styrka och symbolisera stolthet av att vara en Polack. 


 Vi fokuserade på en stiliserad detalj av Polens vapen. Även den här gången lämnade vi ingenting åt slumpen. Utmaningen antogs av konstnären och författaren, som är expert på området. Andrzej Włoszczyński,en extremt begåvad grafiker och författaren till boken "Örnens Hus", skapade ett transparent, starkt och vältaligt signum av vårt företag

vid första försöket och utan ett enda telefonsamtal, enbart med  skriftliga ledtrådar. Ett ypperligt bevis av giftermål mellan talang och intuition. Mer om Andrzej Wloszczynskis livsverk och prestationer läser du HÄR